اطلاعات درباره ژنراتور
نوشته شده توسط : آیسان

داشتن ژنراتوری که تمام نیازهای تولید برق را تامین کند، یکی از مهمترین ابعاد تصمیم‌گیری درباره خرید ژنراتور به شمار می‌آید. تفاوتی ندارد که هدف مدنظر قدرت اصلی باشد یا قدرت آماده به کار، اگر ژنراتور استامفورد جدید الزامات و شرایط مشخص شده را رعایت نکند آنگاه هیچ فایده‌ای برای کسی نخواهد داشت. چرا که تنها فشار زیادی بر یونیت وارد کرده و حتی برخی دستگاه‌های متصل به آن نیز خسارت می‌بینند. تعیین اندازه ژنراتور مورد نیاز اغلب بسیار دشوار است و عوامل و ملاحظات متعددی در این انتخاب دخیل هستند.

انتخاب از میان ژنراتورهای راه انداز موتور یا آماده به کار، جوشکار، KVA ، KW ، سه فاز و تک فاز کمی سخت و فرسایشی است. مقاله حاضر جهت پرهیز از سردرگمی ناشی از انتخاب میان این گزینه ها، می‌کوشد تا ایده بهتری از نحوه کارکرد فرآیند کالیبراسیون و نکات کلیدی آن به شما بدهد. هرچند که این مقاله به هیچ وجه جایگزینی برای متخصص برق (برق کار) تجربی نبوده که همواره گزینه مشورت پیش از خرید است، اما با این حال اطلاعات کافی درباره موارد اصلی و کلیدی موردنیاز برای تعیین اندازه ژنراتور را در اختیار می‌گذارد.ابعاد ژنراتور: چقدر توان؟

بسیاری بر این باورند که ابعاد و اندازه ژنراتور بی‌اهمیت است و میتوان از ژنراتورهای کوچک برای انرژی الکتریکی آماده به کار استفاده نمود. چرا که دایما مشغول به کار نیستند. این مسأله فراتر از خیالات بوده و حتی می‌تواند تعیین‌کننده باشد. متأسفانه، کوچکتر از حد نیاز در نظر گرفتن ژنراتور، یکی از رایج‌ترین اشتباهات از طرف خریداران است. این کار نه تنها باعث وقوع ریسک آسیب دیدن ژنراتور می‌شود، بلکه می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی سایر وسایل متصل به آن شود. شرایط پرخطری را ایجاد کند، و حتی بهره‌وری کلی واحد و یا تجارت مرتبط با آن را محدود نماید. نکته کلیدی که در اینجا باید به خاطر سپرد این است که هرچه بیشتر، همیشه بهتر از کمتر است.

سرویس آموزش و ازمون برق نیوز: ژنراتور‌ها همواره یکی از مهمترین عناصر شبکه قدرت بوده و نقش کلیدی در تولید انرژی و کاربردهای خاص دیگر ایفاء کرده است. ساخت اولین نمونه ژنراتور (سنکرون) به انتهای قرن ۱۹ برمی گردد. مهمترین پیشرفت انجام شده در آن سال‌ها احداث اولین خط بلند انتقال سه فاز از لافن به فرانکفورت آلمان بود.

در کانون این تحول، یک هیدروژنراتور سه فاز ۲۱۰ کیلو وات قرار گرفته بود. عیلرغم مشکلات موجود در جهت افزایش ظرفیت و سطح ولتاژ ژنراتورها، در طول سالهای بعد تلاشهای گسترده‌ای برای نیل به این هدف صورت گرفت. مهمترین محدودیت‌ها در جهت افزایش و سطح ولتاژ ژنراتور‌ها، ضعف عملکرد سیستمهای عایقی و نیز روشهای خنک سازی بود.

همچنین امروزه تکنولوژی ژنراتورهای ابررسانا بسیار مورد توجه است، انتظار می‌رود با گسترش این تکنولوژی در ژنراتورهای آینده، ظرفیتهای بالاتر در حجم کمتر قابل دسترسی باشند. ژنراتورها:ماشین هایی هستند که انرژی مکانیکی را از محرک اصلی به یک توان الکتریکی در ولتاژ و فرکانس خاصی تبدیل می‌نماید.

کلمه سنکرون به این حقیقت اشاره دارد که فرکانس الکتریک این ماشین با سرعت گردش مکانیکی شفت قفل شده است، ژنراتورسنکرون برای تولید بخش اعظم توان الکتریکی در سرتاسر جهان به کار می‌رود.

دو اصل فیزیکی مرتبط با عملکرد ژنراتور‌ها وجود دارد. اولین اصل فیزیکی اصل القائی الکترومغناطیسی کشف شده توسط مایکل فاراده دانشمند بریتانیایی است. اگر یک هادی در یک میدان مغناطیسی حرکت کند یا اگر طول یا حلقه‌ی القائی ساکنی جهت تغییر استفاده شود. یک جریان ایجاد میشود یا القاء می‌شود. اگر یک جریان از میان یک کنتاکتور که در میدان مغناطیسی قرار گرفته، عبور کند میدان، نیروی مکانیکی بر آن وارد می‌کند.





:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: